Zwerver II

Ontwerp: Sparkman & Stephens
Gebouwd: Jachtwerf “De Vlijt”, Aalsmeer
Lengte: 17,30 meter
Waterlijn: 11,89 meter
Breedte: 3,59 meter
Diepgang: 2,60 meter
Waterverplaatsing: 23 ton

zwerver01

S/Y Zwerver II is in 1956 ontworpen door Olin Stephens en gebouwd bij de Vlijt in Aalsmeer. Zwerver II, zeilnummer 1038, heeft aan diverse internationale races meegedaan tussen 1957 en 1970. Ze wordt beschouwd als een van Nederlands bekendste klassieke wedstrijdjachten, mede door haar roemruchte overwinning van de Fastnet-race in 1961.

In 1990 heeft Arjen Bouwmeester de romp van Zwerver II gerestaureerd.
In 1998 lag Zwerver II in IJmuiden voor de 2e restauratie. In totaal heeft dit enorme project zo’n 2 jaar geduurd en is dit unieke zeiljacht door ons volledig in oude glorie herbouwd.
Zwerver II is ná de restauratie in diverse races weer als 1e geëindigd.

Historie

Zwerver II werd in 1956 ontworpen door Olin Stephens van Sparkman & Stephens New York in opdracht van Dhr. W. van der Vorm, destijds eigenaar van de Holland-Amerika Lijn. Het was het laatste houten jacht dat van stapel liep bij Jachtwerf De Vlijt in Aalsmeer. Zwerver II, registratienummer 1038, 17,30 meter lang, 3,59 meter breed, heeft aan diverse wedstrijden meegedaan tussen 1957 en 1970. De start was meteen goed, Zwerver II won de 1e wedstrijd waar ze aan meedeed, de Holland-Harwich. Vervolgens in 1958 The Britania Cup en de North Sea Regatta in 1960. De belangrijkste overwinning was echter de Fastnet in 1961.

Zwerver II

De materialenlijst van S & S voor de bouw van Zwerver II was erg specifiek. De romp diende gemaakt te worden van Afrikaans mahonie, de kiel van eiken en het dek van teak. Dit alles gebouwd op spanten van gegalvaniseerd staal.

Na twintig jaar trouwe dienst werd Zwerver II in 1976 verkocht. De nieuwe eigenaar verbouwde het schip om haar geschikt te maken voor een charter- carrière in de Middellandse Zee.

Charterschip

Na 20 jaar wedstrijdzeilen wordt Zwerver II ingezet als charterschip. Een uniek charterschip. Zelden krijg je als ‘toerist’ de gelegenheid op zo’n prachtig schip te varen. Het grootste deel van de chartertijd brengt Zwerver II door in de Middellandse Zee, meestal in de Griekse en Turkse wateren. In 1989 nemen Arjen & Mickey Bouwmeester de helmstok over als zetschippers voor eigenaar Frank Huybers. Het vaarseizoen in de Med hing samen met de chartervluchten; van mei tot en met half oktober werd er intensief gevaren met minimaal acht ‘gasten’.

zwerver03

Van half oktober tot eind november werd de boot ‘winterklaar’ gemaakt. Vanaf maart werd voorbereid voor de zomer. Velen hebben tijdens de charterjaren kunnen genieten van de zeilkwaliteiten van Zwerver II. Na ruim 20 jaar in de Med werd het tijd voor verandering. Door de verkoop in 1998 aan de huidige eigenaar brak na een grondige restauratie weer een nieuwe tijd aan voor Zwerver II. Een nieuw leven vol zeilwedstrijden en de bijbehorende overwinningen.

Restauratie I

In 1990 was Zwerver II toe aan haar 1e grote opknapbeurt. Het schip maakte veel water, vooral in het begin van het seizoen. Hierdoor waren de gegalvaniseerde spanten aangetast. Tijd voor een grote restauratie. In het voorjaar van 1991 is begonnen met het uithalen van vele meters breeuwkatoen. Vervolgens zijn er mahonie houten latten ingelijmd. Hierna is de romp bekleed met een 300gr glasweefsel, geimpregneerd met SP ampreg 20 lamineer hars. Tenslotte zijn er 3 lagen SP302 hibuild primer aangebracht. Na het schuren is de gehele romp 3x geplamuurd met S-fill 400. Tussen de lagen plamuur is de romp met een lange rij geschuurd om haar mooi strak te krijgen; een tijdrovende klus.

Alle spanten zijn ontroest en in epoxy primer gezet. Het hekstag is 25 cm naar voren geplaatst met een stalen constructie onderdeks om de enorme stagspanningen op te kunnen vangen. Na 4 maanden, 5 man en 10 uur per dag zwoegen was Zwerver II klaar om weer te water te gaan. Zwerver II is nu geheel stofdroog en heeft een vele malen stijvere romp. De achterstagspanning kan nu weer volledig worden benut, zonder hierbij schade aan de spiegel toe te brengen. In 1998 wordt Zwerver II verkocht en klaargemaakt voor haar terugreis naar Nederland om in IJmuiden haar 2e grote restauratie te ondergaan. Na 7 intensieve zeiljaren bleek er vrijwel niets aan de romp te mankeren.

Restauratie II

Na een lange reis vanuit Turkije is Zwerver II totaal ontmanteld in de haven van IJmuiden. Alle betimmering, motor, electra en het dek zijn verwijderd.

  • De kale romp van zwerver II wordt gestraald, het begin van een 2 jarig project.
  • Het frame voor de dekhuisvloer waar de motor exact onder past.
  • Het nieuwe 20 mm hechthouten dek ligt op zijn kop op de vloer in IJmuiden. Er worden naadjes ingefreesd voor een klassieke uitstraling aan de binnenkant.
  • De gegalvaniseerde spanten waren plaatselijk behoorlijk aangetast.
  • 80% van de dekbalken was nog in perfecte staat. Deze zijn geheel kaal gemaakt en 3x in Spacoat 320 gezet en 2x afgelakt met SP2000, alvorens het dek te plaatsen.
  • Alle spanten zitten 2x in de SP spabond 120, 2x in de Hibuilt 302 primer en zijn 2x afgelakt met DDlak.

  • Het plaatsen van het dekhuis en de kuipranden. De 2 ronde hoeken van de kuiprand zijn origineel.

  • Het potdeksel is gelijmd uit 2 delen en zit d.m.v. draadeinden (om de 50 cm) op de romp gebout. Heel veel passen en meten.

  • De luikhoofden zijn allemaal origineel. De teakdek delen zijn langer dan 9 meter! Er is net zo lang gepuzzeld tot het dek zonder stuiknaden gelegd kon worden. Deze zijn allemaal verstopt onder het beslag.

  • De hoofdschotten worden geplaatst.

  • Zwerver II ligt te wachten op haar eerste proefvaart na een restauratie- periode van 20 maanden.

 

Racen

Na de bijna 2 jaar durende restauratie is Zwerver II in 2000 gereed. De huidige eigenaar heeft kosten nog moeite gespaard het schip in haar oude wedstrijd- conditie terug te brengen. Op 17 mei 2001 wordt Zwerver II gedoopt in haar thuishaven Rotterdam, bij de Koninklijke Roei- en Zeilvereniging de Maas. Het begin van een nieuw leven. De lijst van zeilwedstrijden tussen mei 2001 en heden is een lange lijst met daarop onder andere; de North Sea Race, de Rolex Fastnet en de America’s Cup Jubilee (met aan boord 1e eigenaar Otto van der Vorm en ontwerper Olin Stephens).

zwerver-race

Eigenaar Frans van Schaik wint tijdens de America’s Cup Jubilee de prijs voor ‘Best Amature Helmsman’. In 2003 wordt de 1e prijs behaald in de Concours d’Elegance for Classic Boats en wordt Zwerver II ‘winner overall’ van de Antiqua Classic Regatta. Zwerver II, een schip dat geschiedenis heeft geschreven en met een nog mooie toekomst voor de boeg. Een schip dat precies doet waar zij voor gemaakt is; het winnen van wedstrijden.